Ge din nya yrkeshögskola uppmärksamhet

Yrkeshögskolan har visat sig vara en lyckad utbildningsform som ofta leder till jobb. Antalet platser ökar, ännu mer nu på grund av coronakrisen. För att just din yrkeshögskola ska uppmärksammas behöver du marknadsföring, till exempel genom att använda olika tryckprodukter.

När du startar en yrkeshögskola är det allra viktigaste att få ihop bra utbildningar med hög kvalitet. Men om du inte lyckas locka till dig människor som vill arbeta med eller gå kurserna är det inte så mycket värt att ha riktigt bra kurser.

Marknadsför med hjälp av reklamtryck

Ett relativt enkelt sätt att arbeta med skolans branding är att använda reklamtryck. Du kan beställa muggar med tryck på, klistermärken, skyltar och annat. Tryckprodukterna kan användas på olika sätt, till exempel för att uppmärksamma var skolan ligger, i lokalerna där ni är, eller så kan du dela ut dem på olika event eller i andra sammanhang för att ge yrkeshögskolan uppmärksamhet.

Yrkeshögskolor och coronakrisen

skolaYrkeshögskolan är en lyckad utbildningsform.

”Hela 93 procent av de nästan 30 000 personer som tog examen 2016 hade jobb ett år efter att de gått klart sin utbildning”, gick det att läsa i SvD i början av 2018.
Redan innan coronakrisen pratades det om hur antalet platser på yrkeshögskolorna ökade. Med coronakrisen har det blivit ännu mer tydligt att det är en utbildningsform som behövs. Till hösten ska det bli 5 000 fler platser i den här skolformen. Anledningen är enkel, många har blivit arbetslösa och att skaffa en ny kompetens är ett sätt att lättare få en anställning trots de förändringar coronakrisen inneburit. Att antalet platser ökar är positivt för dig som startar en yrkeshögskola, men det blir också viktigare att satsa på marknadsföringen så du inte försvinner i mängden.